خانه  |  مجلات  |  کتاب  |  اخبار  |  گزارش ها  |  گفتگوها  |  مقالات  | پديدآورندگان

محصولات  |  کتاب رايگان  |  جستجو  |  ارسال کارت الکترونيکي  | وبلاگ  |ویژه نامه

حوزه هنری  |  آلبوم عکس  |  آیینه نشر  |  تالار افتخارات  |  درباره ما  |  ارتباط با ما

خانه » مجلات

 

تهاجم به بشريت

محمود عبداللّهي

 


فيلم «بورات» به كارگرداني «لري چارلز» با بازي «ساشا بارون كوهن» محصول سال 2006 آمريكاست. اين فيلم از جمله آثاري است كه هاليوود با اهداف تهاجم و تخريب فرهنگي توليد و ارايه كرده و در آن فرهنگ و باورهاي مردم قزاقستان به زير سؤال رفته و در عوض از صهيونيسم حمايت شده است.
ساشا بارون كوهن كه اين فيلم بر اساس خصوصيات و شهرت او توليد شده، يك بازيگر يهودي انگليسي‌تبار هاليوودي است. در پرداخت و نوشتن شخصيت اصلي فيلم در فيلمنامه يعني بورات، كوهن نقش و سهم عمده‌يي داشته است. نمايش اين فيلم با بازي ساشا بارون كوهن كه به عنوان يك كمدين سينما و تلويزيون مشهور است، به خاطر صحنه‌هاي مستهجن، شوخي‌هاي بي‌ادبانه و ديالوگ‌هاي بد و توهين به فرهنگ مردم قزاقستان با اعتراض‌هاي بسياري از جمله اعتراض و انتقاد مردم و دولت قزاقستان روبه‌رو شده است. مظلوم و متمدن نشان دادن يهوديان، عقب‌افتاده، خشن و بدوي نشان دادن فرهنگ مردم قزاقستان و دلخوش كردن تماشاگران به كسب درآمدهاي هنگفت نامشروع از ديگر اهداف سازندگان اين فيلم ضدارزش و ضدفرهنگ است.
بررسي اين فيلم به عنوان يك فيلم نمونه از ميان آثار تخريبي هاليوود، خواننده را با اهداف و سياست‌هاي گردانندگان يهودي هاليوود آشناتر كرده و اوج رذالت اخلاقي، دين‌ستيزي و جاه‌طلبي آن‌ها را نمايان‌تر مي‌كند.

نگاهي به داستان بورات
يك گزارشگر تلويزيوني بسيار معروف از كشور قزاقستان به نام «بورات ساجي يف» براي تهيه‌ي فيلم مستندي از زندگي فرهنگي آمريكاييان به كشور آمريكا سفر مي‌كند؛ علت اصلي تهيه‌ي اين فيلم، آشنايي مردم قزاقستان با فرهنگ مردم آمريكا و آموزش از آن است. اين گزارشگر در اتاق هتل محل اقامتش به تماشاي يك مجموعه‌ي معروف تلويزيوني به نام «بِي واچ» (Bay Watch) مي‌نشيند. او در همان لحظات اوليه‌ي تماشاي اين مجموعه‌ي تلويزيوني پربيننده، عاشق «پاملا اندرسون» يكي از بازيگران زن آن مي‌شود. بورات براي ديدن پاملا سفري طولاني و پرماجرا را به كاليفرنيا آغاز مي‌كند. در اين سفر از او به عنوان يك قزاق تصوير فردي عقب‌افتاده، شهوت‌پرست، ضدفرهنگ و ... به نمايش گذاشته مي‌شود. در انتها ارمغان او براي هم‌وطنان و كشورش، به جاي فرهنگي پيشرفته‌تر، زني بدنام و بدكاره است.

تحليل فيلم
فيلم بورات دنباله‌يي بر نمايش‌هاي تلويزيوني شخصيت اصلي آن - بورات - است و هدفي ضدفرهنگي را پيگيري مي‌كند. اين فيلم تلاشي است در جهت تحقير ملتي كه فرهنگي متفاوت از فرهنگ حاكم در كشور آمريكا دارد. كوهن و چارلز در ساخت اين فيلم از الگوهايي استفاده كرده‌اند كه در گذشته متداول بود؛ الگوي آمدن يك فرد از محلي با فرهنگ ساده به مكاني با فرهنگ پيچيده، مانند آمدن يك روستايي به شهر. در چنين موقعيتي به‌طور قطع براي آن تازه‌وارد ناشناخته‌هاي فرهنگي بسيار وجود دارد و برخوردهاي فرهنگي ايجادشده، موجب خلق فضايي كميك و عبرت‌آموز مي‌شود اما نوع نگاه سازندگان اين فيلم باعث شده تا انعكاس اين تقابل و تناقض فرهنگي غيرانساني شود.
كوهن و سازندگان فيلم در واقع فرهنگ ملتي را به سخره مي‌گيرند. حقيقت اين كه شخصيت بورات نه آن‌ كه فقط با فرهنگ كشوري به اصطلاح متمدن‌تر از كشور خود ناآشنا نشان داده شود، بلكه چنين شخصيتي خود داراي فرهنگي اخلاق‌ستيز و غيرانساني است. معمولاً افرادي كه در محيط‌هايي با فرهنگ ساده‌تر زيسته‌اند هنگامي كه در محيط جديدي با فرهنگ پيچيده‌تر قرار مي‌گيرند، بسيار محجو‌ب‌تر و اخلاقي‌تر از همنوعانشان در اين محيط جديد رفتار مي‌كنند.
اغراق‌ها در اين فيلم آن‌چنان غليظ است كه آن را كاملاً غيرقابل باور مي‌كند. چگونه مي‌توان باور كرد كه يك گزارشگر كه مي‌بايد از گزارشگران برجسته‌ي كشورش باشد تا از جانب مسئولان آن كشور جهت آشنايي با فرهنگ كشور ديگري مانند آمريكا به آن محل اعزام ‌شود و قادر است زبان انگليسي را بسيار قوي صحبت كند، هنوز با توالت‌فرنگي آشنا نباشد و آن را با كاسه‌ي دستشويي اشتباه بگيرد و يا با پديده‌يي مانند آسانسور آشنا نشده باشد؛ به‌ويژه كه در كشور قزاقستان ساختمان‌هاي مدرن مسكوني و تجاري بسياري ساخته شده كه حتي ديپلمات‌ها و تجار خارجي قبل از ساخته شدن، آن‌ها را پيش‌خريد مي‌كنند!
در اين فيلم از زبان بورات نوشابه‌ي ملي مردم قزاقستان ادرار اسب عنوان مي‌شود و موي بدن از جمله مهم‌ترين اقلام صادراتي كشور خوانده مي‌شود. برعكسِ آن چه در فيلم گفته مي‌شود، در اين‌جا فقط به يك نمونه اشاره مي‌شود كه كشور قزاقستان يكي از صادركنندگان مطرح محصول ارزنده‌يي چون گندم است.
قزاقستان كشوري است كه هشتاد درصد مردم آن مسلمان هستند، احترام زيادي به سفره و نان درون آن مي‌گذارند، مهمان‌نوازند، نماز جمعه را به صورت پرشور برگزار مي‌كنند و نرخ باسوادي در آن‌جا 4/99 درصد است. در اين كشور موزه‌هاي مردم‌شناسي و بيش‌ از دو هزار مسجد وجود دارد و داراي مراكز علمي، ديني، فرهنگي، آموزشي و كتابخانه‌هاي فراوان است. فيلم هيچ اطلاعات و آگاهي درستي از كشور قزاقستان به بيننده ارايه نمي‌دهد. تلاش سازندگان فيلم در اين راستا بوده است تا با خنداندن مخاطب، با هر وسيله‌ي ممكن حتي با اغراق‌هاي مسخره و نشان دادن شنيع‌ترين رفتارهاي جنسي غيرانساني، به هدف نهايي خود كه بافرهنگ و مظلوم نشان دادن يهوديان و بي‌فرهنگ بودن ساير اقوام است، دست يابند.
در اين فيلم حتي به نوع زندگي و فرهنگ آمريكايي‌ها هم زياد رحم نمي‌شود؛ كافي است به گروه‌هاي مختلفي كه بورات در بين راه نيويورك تا كاليفرنيا با آن‌ها برخورد مي‌كند توجه كنيم، به‌طور مثال همجنس‌بازان كه به دنبال استفاده‌ي جنسي از خود بورات هستند و يا كابوي‌ها كه مي‌خواهند در مراسم خود، بورات عليه تروريسم صحبت كند.
هم‌چنين مي‌توان به زنان فمينيستي كه با بورات مصاحبه مي‌كنند، اشاره كرد؛ البته در اين‌جا موضع‌گيري‌هاي بورات نسبت به زنان بسيار افراطي و غيرانساني است، در نتيجه براي مقابله با نظرات او، مواضع زنان فمينيست به نوعي ضروري نشان داده مي‌شود.
سازندگان فيلم، مسيحيان را نيز بازيچه‌ي خود قرار داده‌اند. بورات پس از بازگشت به روستايش مي‌گويد كه حالا ما ديگر مسيحي شده‌ايم (!) و بلافاصله يك يهودي به صليب كشيده‌شده توسط مردم روستا نشان داده مي‌شود. در اين فيلم نشان دادن عبادت مسيحيان فقط به رفتار آن گروه از مسيحيان افراطي كه فريب رهبران خود را مي‌خورند و براي حل مشكلات خود در پي كسب معجزه هستند، محدود مي‌شود.
البته هدف ديگر سازندگان فيلم را بايد كسب پول بيان كرد؛ كسب پول با نمايش لودگي‌هاي مسخره و غيرانساني، با تمسخر فرهنگ ديگران و به‌طور قطع آن‌ها در به دست آوردن درآمدهاي هنگفت موفق بوده‌اند!

اهداف اصلي فيلم
اهداف ضدانساني و ضدفرهنگي فيلم را مي‌توان حول پنج محور به شكل زير مورد بررسي قرار داد:
-1 يهودستيز نشان دادن مردم عادي و مهربان نشان دادن يهوديان
در همان بخش آغاز فيلم با نشان دادن يك يهودي در هيبت مرغي بزرگ كه اهالي او را اذيت مي‌كنند و سپس تخم‌گذاري اين مرغ و تلاش بچه‌ها براي از بين بردن اين تخم و در نتيجه جلوگيري از تداوم نسل در بين يهوديان، هدف اصلي سازندگان فيلم مشخص مي‌شود! بانيان فيلم قصد دارند يهوديان را افرادي نشان دهند كه بي‌مورد تحت آزار ديگران قرار مي‌گيرند. در همان بخش اوليه‌ي فيلم، بورات مشكلات كشورش را برمي‌شمارد. او سه مشكل اساسي را مطرح مي‌كند و مشكل وجود يهوديان را در كنار دو مشكل اقتصادي و اجتماعي قرار مي‌دهد.
در بخش دوم فيلم نيز در هنگام سفر به كاليفرنيا، «عظمت» مي‌گويد كه سفر با هواپيما خطرناك است، چون ممكن است هواپيما مانند واقعه‌ي يازدهم سپتامبر مورد هدف يهوديان قرار گيرد. در واقع فيلمساز مي‌خواهد نگاه نادرست ديگران را نسبت به مسببين واقعي آن حادثه نشان دهد، نگاه نادرستي كه ناشي از پيشداوري‌هاي آن‌ها نسبت به يهوديان است. در همين بخش دوم، خانه‌ي زن و شوهر يهودي كه بورات و عظمت به آن‌جا مي‌روند، بسيار مرتب، تميز و دلنشين نشان داده مي‌شود و رفتارهاي اين زن و شوهر نيز پر از مهرباني و خلوص نيت است؛ در مقابل برداشت و تفكر بورات و عظمت نسبت به اين دو نفر نتيجه‌ي يك پيش‌نگري متعصبانه و نفرت‌انگيز است، به همين دليل از خانه‌ي آن دو فرار مي‌كنند و بورات به دنبال خريد اسلحه‌يي مي‌گردد تا بتواند يهوديان را بكشد!
-2 ايجاد شبهه‌ي همانندي بين تروريسم
و اسلام
در بخش دوم فيلم و هنگام حضور بورات در مراسم كابوي‌ها، در برخوردي كه او با يكي از مسئولان اين مراسم دارد، از زبان آن كابوي خطاب به بورات مي‌شنويم كه چهره‌ي او شبيه تروريست‌هاست و بلافاصله گفته مي‌شود شبيه مسلمانان! نام دو شخصيت اصلي فيلم - بورات و عظمت - نيز ظاهراً از نام‌هاي مسلمانان كشور قزاقستان انتخاب شده است!
-3 خشونت؛ در همان ابتداي فيلم و معرفي محل زندگي بورات، با مهدكودك آن روستا آشنا مي‌شويم. در اين محل به بچه‌ها خشونت آموزش داده مي‌شود و اسلحه وسيله‌ي بازي اين بچه‌هاست!
-4 روابط جنسی و نوع نگاه به جنسيت زن
در سراسر فيلم تلاش مي‌شود سكس براي مرداني چون بورات اولويت اصلي نشان داده شود و اين امر مسئله‌يي عادي جلوه كند. بورات در همان بخش اول با صراحت، خود را علاقه‌مند به سكس معرفي كرده و به صورتي افتخار‌آميز خواهرش را چهارمين زن بدكاره‌ي قزاقستان مي‌نامد. او هم‌چنين فرد ديگري از محل زندگي خود را به عنوان تجاوزگر حرفه‌يي جنسي معرفي مي‌كند. بورات در پايان سفر به آمريكا و ديدن زن مورد علاقه‌اش - پاملا - قصد ربودن وي را مي‌كند؛ حتي با زن مورد علاقه‌اش و در همان برخورد اوليه به شكلي خشن و غيرانساني رفتار مي‌كند. بورات زنان را صرفاً به عنوان ابزاري جنسي مي‌شناسد، آن‌ها را درخور تحصيل نمي‌داند و مغزشان را به اندازه‌ي مغز حيواني چون سنجاب مي‌داند.
-5 غيرمتمدنانه و گاه غيرانساني نشان دادن فرهنگ غيرآمريكايي و غيريهودي
غيرمتمدنانه نشان دادن رفتار شهروندان كشوري مثل قزاقستان در سراسر فيلم به‌طور مستقيم و غيرمستقيم به چشم مي‌خورد، به طوري كه اين گونه رفتارها موجب آزار و رنجش سايرين مي‌شود؛ از جمله در معرفي شخصيت‌ها و رفتارهاي افرادي كه در روستاي بورات زندگي مي‌كنند. رفتار بورات با ديگران در كشور آمريكا، كوشش مفرط او در معرفي خود به سايرين در خيابان‌ها و داخل مترو و اصرار بر روبوسي با اين افراد، نشانه‌ي ديگري از اين تلاش است؛ هم‌چنين است برخورد بورات با مظاهر تمدن در اين كشور،‌ نحوه‌ي استفاده از پله‌برقي، اشتباه گرفتن فضاي اتاقك آسانسور با اتاق محل زندگي در هتل، بردن مرغ در همه جا و از جمله داخل قطار برقي، توالت كردن كنار خيابان، شستن لباس در رودخانه‌ي شهري و نمونه‌هاي بسيار ديگر.
در اين فيلم گذشته از ارايه‌ي صحنه‌هاي شنيع و زننده، تماشاگر شنونده‌ي ديالوگ‌هاي بسيار سخيف و آزاردهنده نيز است.

رخدادهاي پس از نمايش فيلم
اين فيلم به‌طور هم‌زمان در 20 كشور دنيا و 1135 سالن سينما به نمايش درآمد و در كشور آمريكا با استقبال زيادي مواجه شد! در كشور انگلستان نيز با فروش خوبي مواجه شد و در همان دو هفته‌ي اول 27 ميليون دلار فروش كرد. بورات از جمله پرفروش‌ترين فيلم‌هاي سال آمريكا شد و توانست جوايزي را نصيب خود كند. اين فيلم حتي براي بازيگري كوهن - كه حقيقتاً در خلق نقش خود درخشيده است - و فيلمنامه نامزد دريافت جايزه‌ي اسكار شد!
فيلم بورات در كشورهاي بلغارستان، يونان و صربستان هم با فروش خوبي همراه بود، به طوري كه در هر سالن نمايش فيلم اين كشور در هفته‌ي نخست به‌طور متوسط 16900 دلار فروش كرد.
با آن‌كه در خود كشور قزاقستان اكران عمومي نداشت ولي تماشاي آن با استقبال مواجه شد، به طوري كه سايت خريد و فروش «آمازون» - مؤسسه‌ي جهاني توزيع محصولات مختلف فرهنگي - اعلام كرد كه ميزان سفارش‌هاي دريافتي اين مؤسسه از كشور قزاقستان براي دي‌وي‌دي فيلم بورات، اين كشور را در صدر فهرست خريداران اين دي‌وي‌دي قرار داده است.
راستي چرا يك فيلم ضداخلاق و مبتذل مي‌تواند در دنيا با چنين اقبالي روبه‌رو شود؟ آيا اين نتيجه‌ي فعاليت مافياي صهيونيستي حاكم بر هاليوود نيست كه مي‌خواهد با تهاجم به فرهنگ غني ملت‌ها، اضمحلال آن‌ها را مطرح و جانشين كردن تفكرات صهيونيستي به جاي آن را تبليغ كند؟!

 

» نسخه قابل چاپ     » ارسال صفحه برای دوستان

 

 

Soreie Mehr - Header

تمامی حقوق اين پايگاه متعلق به شرکت سوره مهر می باشد. استفاده از مطالب اين پايگاه با ذکر منبع، مجاز است.

تعداد بازديد از صفحات: 53650829